Skal politikerne nå sitt eget mål om kun nullutslippsbiler i nybilsalget fra 2025 må de ha is i magen. Det er ingen vits i å ødelegge egen suksess på oppløpssiden. (Foto: NAF)

Publisert 13.11.2020 10:42, oppdatert 13.11.2020 10:42 - NAF - tips@stottmedia.no

Elbilen står ikke på egne hjul før mot slutten av 2020-tallet

Det er fortsatt dyrere å produsere elbiler enn bensin- og dieselbiler. Faktisk vil ikke elbilene stå på egne hjul før mot slutten av dette tiåret. - Derfor er det avgjørende å unngå elbilmoms noen år til. Kommer momsen for tidlig og før elbilen er konkurransedyktig, frykter vi en avgiftspiral som gjør alle nye biler dyrere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

 

  

Elbilen er langt fra å være en moden teknologi:

  • Utvalget er for dårlig.
  • Produksjonsvolumet på elbiler er fortsatt lavt sammenlignet med tradisjonelle biler.
  • Det er fremdeles kostbart å lage batteriene til bilene.

- I 2020 sikter vi mot 52 prosent elbiler av nybilsalget i Norge. At elbilen selger så bra skyldes ikke at elbilen står på egne hjul, men fritaket for moms og andre avgifter, sier Sødal. - I tillegg er drivstoffet billig om du kan lade hjemme, fortsetter han.

Norge ligger foran i elektrifisering av bilparken, men nå kommer resten av verden etter. Det vil ha mye å si for produksjonskostnadene til biler på strøm. Økt produksjonsvolum gir lavere kostnader per bil. Ikke minst vil reduksjon i kostnadene på batteripakkene i årene fremover få ned kostnadene til bilprodusentene.

- Batteriprisen er på vei ned. I løpet av de neste årene vil forbrukeren få mye mer rekkevidde for pengene, fastslår Nils Sødal.

Vent med elbilmoms

Flere politiske partier har begynt å signalisere innføring av moms på elbiler allerede fra 2022. Samtidig understreker både Høyre og Arbeiderpartiet at de fortsatt vil at det skal være økonomisk lønnsomt å kjøpe elbil. Virkemiddelet de da har er å øke avgiftene på bensin- og dieselbiler tilsvarende eller enda mer enn elbilen. Dette er en avgiftsspiral som NAF advarer mot, fordi det vil ramme alle som skal kjøpe seg ny og trafikksikker bil.

- Skal politikerne nå sitt eget mål om kun nullutslippsbiler i nybilsalget fra 2025 må de ha is i magen. Det er ingen vits i å ødelegge egen suksess på oppløpssiden, mener NAF-rådgiveren.

NAF har lagt frem et forlag om hvordan innføringen av moms på elbiler bør gjøres. Rådet til politikerne er å vente til 2024 når prisene har gått ned og utvalget økt. Da bør man begynne med moms på de dyreste elbilene, ifølge NAF. Så følger en gradvis innføring i de påfølgende årene.

Les også